Historiska färger

Att välja traditionella färger, när husfasaden ska målas eller barnrummet ska inredas, kan vara en riktig djungel. Slamfärg, tjära, limfärg och linoljefärg är färger som funnits i århundraden, men vilket färgsystem ska användas till vad?

Historiskt har man använt ett flertal olika färgsystem. Interiört användes kalkfärg på kalkputs, limfärg på väggar och tak samt linoljefärg på golv, möbler och snickerier. Också äggoljetempera, drickamålning och andra emulsionsfärger var förut mycket vanliga vid både interiörmålning och möbelmålning. Exteriört målades ohyvlad panel med slamfärg, hyvlade snickerier med linoljefärg och vid impregnering användes tjära.

slamfärgsfasader till bloggen

Slamfärgsmålade fasader och trästaket

Linoljefärg
Linoljefärgen har funnits i Sverige under flera hundra år. Dörrar, luckor, fönster och fasader av hyvlat plank målades med linoljefärg, och den räknades fram till 1950-talet som en traditionell färgtyp. Färgen kom efter andra världskriget att utkonkurreras av de mer snabbtorkande och modernare alkydoljefärgerna. Akryloljefärgen ansågs dock senare som omodern, med onödigt lång torktid. Ryktet om att den var svårstruken och att slutresultatet blev russinhud, snarare än en jämn och vacker yta, gjorde linoljefärgen impopulär. Det dåliga ryktet berodde dock oftast på för tjockt målade färglager, snarare än färgens egenskaper.

Under de senaste åren har linoljefärgen åter tagit plats i rampljuset. Med naturliga ingredienser och färgpigment som skapar en naturlig och vacker lyster, är den verkligen en färg i tiden! Att färgen åldras med värdighet och kan målas på de allra flesta ytor, både ute och inne, understryker dess användarvänlighet. Genom att färgen med sin linolja mättar träet och därmed förhindrar vattnet att tränga in, ger den också ett utomordentligt skydd mot fukt.

linoljefärg till bloggen

Gammalt linoljefärgsmålat golv

Slamfärg
Slamfärg, eller rödfärg som den också kallas, har funnits i Sverige under många hundra år. Från början prydde färgen slott och herresäten runt om i landet för att efterlikna tegelbyggnader i Europa, och det var först på 1800-talet som den blev vanlig på landsbygden.
Slamfärgen målas på ohyvlade ytor samt tidigare slamfärgsmålade ytor utomhus, och är som man säger ”diffusionsöppen” där fukt kan vandra mellan virke och luft utan att stängas in. Färgen ger en matt yta, och när den åldras återstår slutligen bara pulveriserat pigment. Det är detta du får på din hand om du gnuggar lite extra på äldre slamfärgsmålade fasader. Färgen finns i ett antal olika kulörer, och i Norrbotten är den mörkröda kulören vanligast.

slamfärg till bloggen

Fyra kulörer av slamfärg

Tjära
Tjära har sedan medeltiden använts i Sverige som träskydd på allt från spåntak och spånväggar, till båtar och gärdesgårdsstörarnas nedre del. Det finns ett antal olika sorters tjäror i mängd olika kvaliteter, och en av dessa är dalbränd trätjära. Genom långsam och omsorgsfull förbränning av kluvna stubbar och rötter av furu i en tjärdal, är den dalbrända trätjäran mycket hartsrik. Därmed får den vattenavvisande egenskaper – ett effektivt skydd mot s.k. yterosion (fiberlossning). Den dalbrända tjäran passar utmärkt till ytbehandling av takspån, impregnering av virke som ska utstå väder och vind, samt som beståndsdel i Roslagsmahogny och Tjärolja.
Just Roslagsmahogny är en blandning med lika delar tjära, linolja och terpentin. Blandningen kan också pigmenteras i mörkare kulörer. Tjäroljan är en variant av Roslagsmahogny, men saknar i allmänhet terpentin. Också denna blandning kan pigmenteras i mörkare kulörer såsom svart, röd och brun. Dessa två blandningar används främst för behandling av träbåtar, verandagolv, äldre hästslädar, whiskeytunnor med mera.

tjära

Uppvärmd tjära, redo att användas

Emulsionsfärger
Emulsionsfärger, är färgsystem som innehåller speciella bindemedel som är nödvändiga för att två ämnen ska kunna blandas samman – ämnen som normalt inte kan förenas. Ett exempel är äggoljetempera som innehåller ägg, vatten, färgpigment och linolja och där just ägg är själva emulgatorn. I limfärg (som innehåller vatten, färgpigment, linolja och
cellulosa/animaliskt lim) är limmet emulgatorn. I kaseinfärger är det ostämnet kasein.

äggoljetempera till bloggen

Bostadshus målat med äggoljetempera

Äggoljetempera
Äggoljetemperan har nyttjats under ca 1000 år. Färgen tränger in i träet och beroende på mängden ägg, vatten och olja kan färgen bli allt mellan glänsande och matt. Den går också att poleras upp med borste för ett glansigare äggskalsresultat.
Äggoljetempera kan användas på de allra flesta underlag såsom möbler, snickerier, papp, puts och lera etc. Den är mycket tålig, tränger in i träet och är diffusionsöppen och låter materialet andas.  

Limfärg
Limfärg är en enkel och välbeprövad inomhusfärg som använts i århundraden på väggar, tak och spismurar. Liksom takfärg var den vanligt förekommande ända fram till 1950-talet. Den förekommer också flitigt i dekorativt måleri vid exempelvis stänk- och schablonmåleri.
Limfärg kan målas på de flesta underlag såsom papp, makulerad juteväv, trä och puts.

Kalkfärg
I kalkfärg är det kalken som är själva bindemedlet, men det utgör också många gånger själva pigmentet i färgen. Det är ett mycket billigt alternativ vid ommålning av kalkputsstrukna stall- och logväggar. Är ytan däremot av gips eller cement, fäster kalkfärgen mindre bra.
En kalkfärgad yta blir flammigt levande och vittrar med tiden, och det gör att det blir lättare vid ommålning. Färgen är diffusionsöppen, som gör att underliggande yta får möjlighet att andas.

Vid tangentbordet
Erica Duvensjö, byggnadsantikvarie

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s