Museifotografen är död, länge leve museifotografen!

I takt med det snabba utvecklingen inom digitalfoto i början på 2000-talet växte ett missförstånd fram inom branschen att yrket som museifotograf, själva professionen, skulle bli överflödig. Några museer sa farväl till sina anställda fotografer och köpte digitala kompaktkameror till sina anställda. Att ersätta bildskapare med en kamera blev däremot inte så lyckat och många museer började därför återanställa fotografer några år senare. Museifotograf är inte en bildsättare utan en tolk som förklarar med hjälp av bilder.

Det geografiska avståndet och Norrbottens storlek, ställer stora krav på att vi kan visa vår samlingar och utställningar på ett mer pedagogiskt och enkelt sätt. Tillgängligheten är ett högt prioriterat område inom verksamheten. Det är viktigt att kunna ta del av vårt arbete oavsett var i länet du bor.

Norrbottens museum strävar därför ständigt efter att utveckla mer moderna och bättre metoder för att visa det norrbottniska kulturarvet. En av dessa nya metoder kallas för fotogrammetri och handlar egentligen om att framställa detaljerade 3D-modeller av både föremål, byggnader och hela landskap. Här nedan kan du se ett exempel på hur vi jobbat med denna teknik.

Föremålet är en vikingatida spännbuckla som hittats i Arjeplog. Foto och 3D-arbetet är utfört av Daryoush Tahmasebi.

Andra metoder som vi jobbat med är panoramadokumentationer. År 2013 anlitades Norrbottens museums bebyggelseantikvarier, etnologer och fotografer av företaget LKAB för att dokumentera stadsflytten i Kiruna. Arbetet innebar att dokumentera både arkitektoniska samt etnologiska aspekter av de områden som ligger i rivnings zoner.

Flera rapporter och fotografiska dokumentationer sammanställdes och presenterades. Med hjälp av tekniken “Panorama 360” återskapade vi ett tydligt och pedagogiskt verktyg för efterkommande generationer för att få uppleva dessa miljöer.

Klicka på bilden för att prova själv! Det öppnas då i ett nytt fönster!
stadshus

En av panoramadokumentationerna var av Kiruna stadshus som snart är rivet. Med vår dokumentation kommer vi även i framtiden att kunna gå in i det och uppleva det men virtuellt. Foto: Daryoush Tahmasebi, Norrbottens museum.

Ett annat exempel på hur vi använt denna metod var i samband med att Gammelstads kyrkstad firade 20 år som världsarv. Då producerade Norrbottens museum en kollektion av panoramavyer över kyrkstaden och Nederluleå kyrka.

Klicka på bilden för att prova själv! Det öppnas då i ett nytt fönster!
Kyrk_still_linnel_vinter_360_552-pix-bre

Nu kan du också besöka Världsarvet Gammelstads kyrkstad utan att åka till platsen. Foto: Daryoush Tahmasebi, Norrbottens museum.

Dokumentärfotografi är också en viktig del i Norrbottens museums samtidsdokumentation. Detta sker oftast i projektform och i samarbete med en etnolog. Etnolog och fotograf gör innehållet utifrån sina unika kompetenser, resultatet blir två parallella berättelser som hand i hand förmedlar dokumentationens syfte.

Norrbottens museum har initierat och producerat många djupgående dokumentationer under åren. Gallejaur, Haparanda IKEA-etableringen i Haparanda, Kiruna stadshus, Romer i Norrbotten för att nämna några.

Den senaste dokumentationen “Inland” tilldelades pris för Årets samtidsdokumentation av DOSS, ett svenskt museinätverk för museipersonal som arbetar med samtidsdokumentationer.

Motiveringen löd:

Norrbottens museums del i projektet har varit att dokumentera tre nyskapande företagare i Norrbotten: fotograf Daryoush Tahmasebi och etnolog Sophie Nyblom berättade om Terese och Anders Östling som redesignar möbler inom företaget Udda med flit i Sölkäsaari och Roger Nilsson, Nybyns trädgård, som odlat tomater vintertid. Lisa Kejonen Pauker skildrade med bilder och texter Anna-Stina Svakko, samisk formgivare med företaget Astu Design, som har ateljé i Porjus.”

BildDarre

Terese och Anders Östling ur dokumentationen Udda med flit
Foto: Daryoush Tahmasebi, Norrbottens museum.

Boken och fotoutställningen INLAND blev resultatet av dokumentationen.

Inland

Inland blev utsedd till årets samtidsdokumentation.

Vid tangentbordet denna fredag, museifotograf Daryoush Tahmasebi

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s